
Wat eet je zoal gedurende een raceweekend als GT-coureur? 226ERS atleet Glenn van Berlo vertelt hierover in ons nieuwe blog.
Hoe ziet een race day voor een GT-coureur eruit? En wat eet je zoal tijdens een raceweekend? Autocoureur Glenn van Berlo vertelt.
Naast dat natuurlijk het gehele raceteam (monteurs, engineers, etc.) gedurende een raceweekend aanwezig is, is er ook een coach aanwezig die mij helpt met de warm-up voordat ik de auto in ga, de massages als er spieren vastzitten en ter stimulering van een optimaal herstel en ten slotte een zeer belangrijk aspect, namelijk de voeding gedurende een raceweekend. Hoe ziet voor mij een race day eruit qua voeding?
Zaterdagochtend 07:00 uur
Als ontbijt eet ik magere kwark met havermout, rozijnen, ongezouten noten en een scoop 226ERS proteïne en ten slotte nog een banaan. Een mooi uitgangspunt om in de ochtend al de nadruk te leggen op de eiwitten, maar uiteraard wel in combinatie met koolhydraten en vetten aangezien er een intensieve dag aan komt. De havermout bevat vooral langzamere koolhydraten die zorgen voor een langere energie toevoer. Aangezien je op wedstrijddagen op topniveau moet presteren is het zeer belangrijk om voldoende van alle voedingsstoffen binnen te krijgen. Hiermee begin je uiteraard niet op de dag zelf pas mee, maar uiteraard dagen van te voren.
09:00 Vegan Oat Bar en Hydrazero drink
Als tussendoortje vind ik de vegan oat bar perfect. Vanwege de spanning is het lastig om meer te eten voor de qualificatie. Echter alleen kwark in de ochtend is niet genoeg. Daarom neem ik de vegan oat bar op twee momenten gedurende de dag, ook omdat de vegan oat bar vele hoge voedingswaarden bevat, en daardoor een verzadigd gevoel geeft.
Naast de oat bar begin ik rond 08:30 met het drinken van Hydrazero. Deze sportdrank bevat veel zouten en mineralen. Ik drink ongeveer 1.5-2 liter aan Hydrazero op een wedstrijddag. Een perfecte vorm van hydratie en ideaal voor een inspanning van de 1- uurs race. Dit weekend was de temperatuur hoog op de Nürburgring. Dit betekent dan ook dat de temperaturen in de auto kunnen oplopen tot boven de 50 graden, waardoor je zeer veel vocht verliest. Dit is natuurlijk zeer belangrijk om weer aan te vullen om de vochtbalans op peil te houden. Deze elektrolyten vul ik zowel voor als na de kwalificatie / wedstrijd aan. De tropical flavour is mijn favoriet!
10:30 Qualificatie
De kwalificatie is slechts een korte inspanning van een kwartier. 20 minuten voordat ik de auto in stap neem ik een Vegan Caffeine gummy bar (Cherry Cola), zodat ik gedurende de qualificatie kan pieken. Bovendien kan ik de reep zeer gemakkelijk weg krijgen omdat het een top smaak is.
13:00 Lunch
De lunch wordt voorzien door de catering van Lamborghini. Uiteraard allemaal gezond eten en er wordt rekening gehouden met de wensen en behoeften van de coureurs. Bij de lunch eet ik volkoren spaghetti bolognese met verse groenten of ik kies voor gegrilde kip in combinatie met verse groenten.
De meeste koolhydraten worden opgeslagen als glycogeen. Glycogeen wordt gezien als de meest toegankelijke energiebron van je lichaam. Aangezien de race 1 uur duurt komt mijn lichaam naast de verbranding van glycogeen niet aan de verbranding van vet toe. Vetverbranding is niet zo efficiënt gedurende een race, want dan moet je lichaam veel harder werken. Uiteraard ziet mijn voedingsschema er bij een endurance race compleet anders uit. Dan kan mijn stinttijd namelijk oplopen tot 3 uur. Bij een 24 uurs race rijd je totaal 6-9 uur. Echter had ik dit weekend 2 sprint races. Natuurlijk eet ik hiervoor niet een compleet bord met pasta op. Want koolhydraten moet je stapelen, hier begin ik 3 dagen van te voren mee. Op deze manier verzamelt het glycogeen zich in de spieren.
15:35 High Energy Gel
25 minuten voor de race neem ik de high energy gel voor een langdurige energie afgifte tijdens de race. Vooral voor endurance races, waar ik 2-3 uur in de auto zit, is dit één van mijn favoriete producten.
16:00 race.
17:30 Tijd voor proteïne
Na de race neem ik een vegan protein bar. Een reep met 23 gram eiwitten voor een optimaal herstel voor de volgende racedag.
20:00
Om 20:00 eet ik de laatste maaltijd van de dag. Dit is best wel laat, echter kan het niet eerder aangezien je na de race direct begint met de analyse van de data, om te achterhalen wat er de volgende dag verbeterd kan worden in zowel de rijder als de setup van de auto. Daarnaast is het ‘’laat’’ eten ook typisch Italiaans.
Een afwisseling tussen de volgende energiebronnen: pasta, rijst of aardappelen. En daarnaast ook een goede afwisseling tussen dierlijke vetten / eiwitten en plantaardige vetten/eiwitten. Zaterdag heb ik rijst met gekookte wortelen en walnoten op.
Groet,
Glenn