De Sportvoeding van Olympische atleten
Gratis verzending vanaf 35,-
226ERS | Glutenvrij | Geen toegevoegde suikers
226ERS Benelux

Luke Verburg - 23 / Jul / 2021

Wat eet je voor, tijdens en na een wedstrijd?

Wat eet je voor, tijdens en na een wedstrijd?

De wedstrijd begint niet wanneer het startsignaal gegeven wordt, maar al veel eerder. Wat moet je eten en drinken? Een goede voorbereiding is het halve werk!

De wedstrijd begint niet wanneer het startsignaal gegeven wordt, maar al veel eerder. Wat moet ik eten en drinken? In de wedstrijd wil je hier niet meer over na hoeven denken. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Wat eet je voor, tijdens en na een wedstrijd? Luke Verburg geeft je graag advies en vertelt over zijn winnende NK op de VAM-berg.

Voor de wedstrijd bedenk je een plan wat je gaat eten tijdens de wedstrijd. In dit geval ging het om het NK wielrennen op de VAM-berg. Er moet 124,1 kilometer afgelegd worden. De start is om 15:00 uur.

Wedstrijdvoorbereiding.
Het eerste waar je aan moet denken is: "hoe lang gaat de wedstrijd duren?" Aan de hand van de gemiddelde snelheid van dezelfde wedstrijd die ik reed in 2020, kwam ik op +/- 3 uur uit. Het is een zwaar parcours met 2 steile klimmen erin. Het zijn 17 rondes van 7,3 kilometer. Bovenop de 2e klim is de verzorging waar je nieuwe bidons aan kan pakken. Ik besloot om maar met één bidon op de fiets te rijden, omdat het niet lang duurde voordat je weer langs de verzorgingszone kwam. Scheelt weer 0,5 kg die steile klimmetjes op!

Dag van de wedstrijd.
De dag van de wedstrijd eet ik wat ik altijd eet voor een wedstrijd. Een banaan en wit brood met Nutella als ontbijt. Op 3,5 uur voor de start eet ik dan nog op mijn gemak droge pasta (120gr). Alles wat ik voor de wedstrijd drink is de Isotonic Sportsdrink van 226ers. Op 2 uur voor de wedstrijd eet ik nog een halve ontbijtkoek. Hierna begin ik echt aan de sportvoeding.

We zijn op 1 uur voor de wedstrijd. Ik eet nog een 226ers Race Day Bar. Ik doe precies hetzelfde op een kwartier voor de start. In de wedstrijd probeer ik het volgende aan te houden: minimaal 1 bidon met Isotonic Sportsdrink per uur, elk half uur een High Energy Gel en elk uur een Race Day Bar. Voor de finale gebruik ik dan nog de High Energy Gel ‘Cherry’ om een cafeïne boost te krijgen.

In een wedstrijd kan er altijd wat gebeuren. Als er een kans voordoet om iets te eten moet je die zeker pakken! Probeer tijdens een wedstrijd ook aan te voelen waar je de tijd zou kunnen hebben om iets te eten. Op een steile klim is dit natuurlijk niet ideaal, maar in een rechte afdaling kan je snel iets eten zonder tijd te verliezen!

Succes!

Groetjes, Luke